Jak zorganizować wymarzone wesele krok po kroku?
Tuż po zaręczynach przychodzi czas, kiedy z ekscytacją zaczynamy myśleć o zbliżającym się ślubie. Szybko jednak pojawia się także strach – przytłoczeni ilością spraw do załatwienia zaczynamy zastanawiać się, czy na pewno uda nam się zorganizować ten dzień tak, aby był naprawdę wyjątkowy. Przed Tobą organizacja wesela i nie wiesz, od czego zacząć? Nie martw się. Przygotowaliśmy krótki poradnik, dzięki któremu cała ceremonia przebiegnie bez zarzutu, a Tobie nie umkną żadne ważne zadania.
Planowanie wesela to ogromne przedsięwzięcie, przy organizacji którego możesz poczuć się jak prawdziwy event manager. Usiądź ze swoją drugą połówką w fotelu i zastanówcie się, jak każde z Was wyobraża sobie ślub i wesele. Możecie dać się całkowicie ponieść wyobraźni, zapisując kolejne marzenia. To pozwoli Wam poznać nawzajem swoje oczekiwania i wyobrażenia. Na tym etapie najważniejsze jest jednak ustalenie priorytetów. Zastanówcie się, które elementy są dla Was najważniejsze, a z których każde z Was jest w stanie zrezygnować. Potem ustalcie budżet, na jaki możecie sobie pozwolić. Maksymalna ilość środków pozwoli Wam racjonalnie podejmować kolejne decyzje z rozsądkiem. Budżet, który ustalicie, powinien zawierać około 10% nadwyżki – w trakcie organizacji ślubu i wesela z pewnością spotkają Was nieprzewidziane wydatki, powinniście więc być na nie przygotowani.
Kolejnym krokiem powinno być opracowanie harmonogramu. Posiadanie ślubnego kalendarza w wersji papierowej lub elektronicznej może wydawać się infantylne i zbędne. W rzeczywistości to jednak niezastąpione narzędzie w rękach nowożeńców. Pozwoli Wam nie tylko pamiętać o najważniejszych kwestiach, ale także sprawiedliwie dzielić się obowiązkami.
Krok 1. Sala weselna i termin ślubu
Wybór sali weselnej to jedna z pierwszych decyzji, jakie należy podjąć, planując wesele. Dlaczego? Ponieważ najpopularniejsze obiekty potrafią być zarezerwowane nawet na kilka lat w przód. Jeśli więc zależy Wam na konkretnym miejscu, koniecznie skontaktujcie się z jego obsługą, aby zorientować się, w jaki sposób kształtuje się harmonogram wynajmu. Wybór sali nieodłącznie wiąże się z ustaleniem terminu wesela. Wiele panien młodych ma upatrzoną swoją wymarzoną salę weselną i od możliwości jej wynajmu uzależniają termin ceremonii. Są nawet pary, które ze względu na dostępność konkretnego terminu decydują się na ślub w środku tygodnia. Sytuacja może także wyglądać zupełnie odwrotnie. Jeśli zależy Wam, aby zorganizować ślub w konkretnym dniu, np. w rocznicę Waszego poznania się czy urodziny partnera, dostępność sali w wybranym terminie zacznie mieć kluczowe znaczenie dla jej wyboru.
Podczas wynajmu sali nie można kierować się jedynie pierwszym wrażeniem i walorami estetycznymi. Nawet w sali jak z bajki organizacja wesela może okazać się prawdziwym koszmarem. Koniecznie należy wziąć pod uwagę kilka względów praktycznych.
Zanim wynajmiesz salę weselną, musisz odpowiedzieć sobie na kilka bardzo ważnych pytań:
- Jak duża powinna być sala weselna?
- Jaki układ sali wybrać?
- Czy potrzebne będą także noclegi dla gości?
Już na samym początku organizacji wesela warto zastanowić się, ilu gości będzie obecnych podczas przyjęcia. Nie musicie przygotowywać dokładnej listy gości, wystarczy orientacyjnie przyjąć, że będzie to uroczystość organizowana dla 50, 100 lub 200 osób. Zbyt mała przestrzeń spowoduje, że goście nie będą czuć się komfortowo, trudniej będzie zorganizować także swobodne przejścia pomiędzy stolikami. Zbyt duża – sprawi, że sala będzie wyglądać na filmie na opustoszałą. Zdecydowana większość wesel odbywa się w okresie wiosenno-letnim, jeśli Wam też marzy się słoneczna pogoda, koniecznie zadbajcie o odpowiednią klimatyzację.
Najpopularniejszym wyborem są sale weselne połączone z parkietem tanecznym. Taki układ sali umożliwia lepszą integrację pomiędzy członkami obu rodzin. Można jednak zdecydować się na wybór kilku połączonych sal, aby wygospodarować osobne miejsce dla dzieci lub spokojną przestrzeń do rozmów przy stolikach. O wyborze sali może też zdecydować jej lokalizacja. Jeśli rodzina pochodzi z daleka, para młoda jest zobowiązana zapewnić, a przynajmniej wskazać miejsca noclegowe, w których goście mogą się zatrzymać. Istotna jest także odległość od kościoła lub urzędu stanu cywilnego – zbyt duża wymaga zorganizowania dodatkowego transportu dla niezmotoryzowanych gości oraz osób starszych.
Krok 2. Styl uroczystości
Romantyczne, rustykalne wesele bogate w kwiatowe dekoracje, pełne świec i nastrojowych dekoracji? A może sielska atmosfera polskiej wsi w nowoczesnym wydaniu – snopki siana, sala weselna przypominająca odrestaurowana stodołę i luźna, niezobowiązująca atmosfera wśród gości? Styl wesela, na jaki się zdecydujecie, określa kierunek, w którym utrzymane będą kolejne dodatki i akcesoria ślubne. Sekret stylowego wesela tkwi w konsekwencji i spójności wszystkich akcesoriów i dodatków, które razem stworzą urzekający i niecodzienny efekt. Kwiaty, które pojawią się w bukiecie panny młodej oraz na stołach, mogą zagościć także na zaproszeniu. Eleganckiemu wnętrzu w stylu glamour splendoru dodadzą obsypane brokatem winietki ślubne na stół weselny czy połyskujące złotem toppery na tort. To para młoda decyduje, jaki będzie motyw i kolor przewodni wesela. W tym samym guście warto wybrać nie tylko duże elementy dekoracyjne, ale także detale: menu weselne, numery na stoły weselne, podziękowania dla gości weselnych, przypinki.
Krok 3. Formalności związane ze ślubem
Okres na około rok przed ślubem to dobry moment, żeby zabrać się za kompletowanie dokumentów potrzebnych do przeprowadzenia ceremonii ślubnej. Jeśli planujecie pobrać się w kościele, najprawdopodobniej zdecydujecie się na ślub konkordatowy, dzięki któremu staniecie się małżeństwem także w oczach prawa, bez konieczności organizowania odrębnej uroczystości w Urzędzie Stanu Cywilnego.
Ślub konkordatowy – jakie dokumenty będą potrzebne?
Już na pierwszą wizytę w kancelarii parafialnej powinniście zabrać ze sobą potrzebne dokumenty:
– świadectwa bierzmowania,
– świadectwa chrztu,
– dowody osobiste.
Pamiętajcie, że biorąc ślub w innej parafii, niż ta, do której przynależy każde z Was, jesteście zobowiązani posiadać specjalną licencję, czyli zgodę wydawaną przez proboszcza. Jeśli macie już za sobą kurs przedmałżeński, koniecznie zabierzcie ze sobą zaświadczenie o jego ukończeniu, jeśli nie, będziecie musieli zapisać się na niego w najbliższym czasie. W oparciu o zgromadzoną dokumentację ksiądz zaczyna tworzyć protokół ślubny, ustala datę ślubu oraz zapowiedzi.
Kolejne formalności będą czekać na Was w siedzibie USC. Należy się do niego zgłosić maksymalnie na 3 miesiące przed planowaną uroczystością, ponieważ tylko tyle jest ważne zaświadczenie o braku okoliczności wykluczających zawarcie związku małżeńskiego, które musicie uzyskać. Będą Wam potrzebne dowody tożsamości oraz skrócony odpis aktu urodzenia. Na tym etapie musicie również ustalić, jakie nazwisko przyjmie przyszła panna młoda.
W ustalonym terminie (na około tydzień przed ślubem) wracacie do kancelarii parafialnej z uzyskanym zaświadczeniem, dokumentem potwierdzającym udział w naukach przedmałżeńskich (jeśli nie został wcześniej dostarczony) oraz zaświadczeniem o wygłoszonych zapowiedziach. Wrócicie do niej raz jeszcze tuż przed dniem ślubu, aby donieść dokument potwierdzający, że oboje przystąpiliście do spowiedzi.
Sam ślub cywilny nie wymaga aż tylu formalności. Do USC należy się zgłosić na minimum miesiąc przed planowaną datą ceremonii, choć bezpieczniej będzie zrobić to nieco wcześniej. Ślub można zorganizować także poza siedzibą urzędu, jednak wymaga to specjalnej zgody kierownika USC i wiąże się z opłatą wysokości 1000 zł.
Krok 4. Zespół czy DJ?
Dobra oprawa muzyczna wesela to gwarancja świetnej zabawy i przyjemnej atmosfery podczas wesela. Przy kiepskiej muzyce trudno zachęcić gości, aby udali się na parkiet. Idealnym rozwiązaniem jest skorzystanie ze sprawdzonego zespołu, którego mieliście okazję wcześniej posłuchać lub został Wam polecony. Z muzykami warto również spotkać się osobiście, aby porozmawiać o repertuarze, ale także poznać ich sposób bycia. Pamiętajmy, że zespół muzyczny to nie tylko wokal i instrumenty, ale także konferansjerka. Aby przyjęcie było udane, muzycy powinni potrafić także zabawić publiczność. Warto przetestować poczucie humoru weselnego wodzireja, aby podczas uroczystości uniknąć żenujących konkursów czy zawstydzających żartów. Znacznie tańszą alternatywą dla całego zespołu muzyków grających na żywo jest DJ. Decydując się na muzykę odgrywaną z nośników dźwięku, zyskujemy pewność, że ulubione utwory wykonywane w oryginale zabrzmią dokładnie tak jak sobie tego życzymy, tracimy jednak możliwość posłuchania ciekawych aranżacji na żywo. DJ to opcja najczęściej wybierana rzez pary, u których wśród gości dominują młode osoby – przyjaciele i znajomi.
Krok 5. Kamerzysta i fotograf
Zatrudnienie odpowiedniego fotografa i kamerzysty to kolejne poważne zadanie, jakiemu musicie sprostać. Osobom, które wybierzecie, powierzacie przygotowanie pamiątek z tego wyjątkowego dnia. Ani wesela, ani ślubu nie da się powtórzyć, dlatego zarówno zdjęcia, jak i film muszą być przygotowane perfekcyjnie. Ceny dobrych fotografów potrafią się znacząco różnić. Każdego z nich warto zapytać, ile godzin mieści się w ramach usługi. Fotograf może być obecny nie tylko podczas samej ceremonii i wesela, ale także ubierania się państwa młodych i błogosławieństwa. Coraz popularniejsze są także sesje narzeczeńskie oraz podziękowania dla rodziców nagrane w formie krótkiego klipu. Zdjęcia to przede wszystkim piękna pamiątka z wesela, ale też wspaniałe dopełnienie materiału wideo.
Kiedyś niemal wszystkie filmy z wesela trwały około 2, a nawet 3 godzin. Aktualnie coraz bardziej popularne są teledyski ślubne, które w dynamiczny sposób potrafią uchwycić najciekawsze kadry z wesela i zamknąć je w formie kilkudziesięciosekundowego nagrania. Nad wyborem kamerzysty, a także fotografa trzeba dobrze się zastanowić, a przede wszystkim zweryfikować, czy łączy nas podobna wizja efektu końcowego, jaki chcemy uzyskać. Warto poprosić o możliwość obejrzenia jeszcze innych nagrań spoza tych, które pojawiły się na stronie internetowej. Zarówno z fotografem, jak i kamerzystą – podobnie jak z każdym innym usługodawcą – powinno się podpisać umowę, w której zawrzemy warunki wykonania zlecenia. To sposób na zabezpieczenie interesów, a zarazem potwierdzenie wiarygodności osoby, z którą podejmujemy współpracę – niechęć do jej formalizowania powinna wzbudzić nasz niepokój.
Krok 6. Suknia ślubna
Na około 8 miesięcy przed ślubem można rozpocząć poszukiwania tej jednej, wymarzonej sukni ślubnej. To wcale nie takie proste. Salon mody ślubnej bardzo mocno weryfikuje kobiece wyobrażenia. Bardzo często okazuje się bowiem, że wymarzona suknia z dzieciństwa w rzeczywistości wygląda tragicznie. Najważniejszy jest wybór nieodpowiedniego fasonu i koloru sukni, detale takie jak długość rękawów czy kształt dekoltu można zmienić w ramach poprawek krawieckich. Wizyty w salonie sukien ślubnych odbywają się wyłącznie po telefonicznym umówieniu się. Na tę wyjątkową okoliczność warto zabrać ze sobą najlepszą przyjaciółkę lub mamę, aby móc się poradzić, tym bardziej że przed dokonaniem zakupu w salonie nie wolno robić sukienkom zdjęć. Szycie sukni ślubnej trwa około pół roku. W podobnym czasie warto zamówić także termin u wizażystki, manicurzystki, fryzjera. W tym samym salonie fryzjerskim panny młode zwykle umawiają też wizytę dla mamy, świadkowej, a czasem także rodzeństwa.
Krok 7. Zaproszenia na ślub
Zaproszenia ślubne to pierwsza zapowiedź wesela, jaka trafi w ręce Waszych gości. Za ich pomocą macie okazję zrobić dobre wrażenie już od samego początku. Wybór jest ogromny: zaproszenia ślubne kwiatowe, zaproszenia ślubne glamour, zaproszenia ślubne boho, zaproszenia ślubne rustykalne lub zaproszenia ślubne ekologiczne. Ciekawym wyborem są również zaproszenia na ślub ze zdjęciem narzeczonych na okładce. Oceniając układ graficzny zaproszenia, warto zwrócić uwagę, czy tekst, który planujemy tam umieścić, będzie dobrze widoczny. Na jego atrakcyjność ma wpływ także odpowiedni rozmiar i rodzaj czcionki. Zaproszenia należy wręczyć gościom na minimum 3 miesiące przed ślubem, tak aby każdy z gości mógł dostosować swój osobisty harmonogram i znaleźć czas na to, aby uświetnić swoją obecnością przyjęcie.
Im bliżej ceremonii, tym więcej drobnych spraw do załatwienia. Na narzeczonych czeka jeszcze m.in. wybór tortu weselnego, menu, akcesoriów i dodatków ślubnych na stół oraz do kościoła, przygotowanie podziękowań dla rodziców, świadków i gości, dodatkowe atrakcje, takie jak fotobudka czy księga pamiątkowa. W niniejszym tekście skupiliśmy się wyłącznie na tych najważniejszych. Niezależnie jednak od ilości decyzji do podjęcia, warto przede wszystkim zachować spokój i dystans. Nawet jeśli coś się nie uda, nie warto się tym przejmować, bo dzień ślubu powinien być przede wszystkim radosny i pełen miłości.
Zdjęcia wykonał Paweł Buchowiecki – pbfoto.pl