Przejdź do zawartości

Zaproszenia ślubne w promocji do - 30%. Kliknij i sprawdź

Co załatwić przed ślubem i jak pilnować ważnych terminów?

Planowanie ślubu to bardzo intensywny czas, obfitujący nie tylko w emocje, ale i szereg spraw do załatwienia. W przedślubnym wirze zadań i obowiązków, szczególnie ważne jest posiadanie jasnego planu działania i pilnowania istotnych terminów. W tym artykule opowiemy m.in. o tym, co trzeba załatwić przed weselem i ceremonią, jak podzielić obowiązki oraz z czym lepiej nie czekać do ostatniej chwili.

Lista rzeczy do zrobienia przed ślubem — najważniejsze elementy

 Lista spraw do załatwienia przed ślubem i weselem może się różnić w zależności od wybranej koncepcji wydarzenia i rodzaju uroczystości, jednak zazwyczaj zawarte są w niej poniższe punkty:

  • Wybór daty ślubu – zdecydujcie, kiedy będzie się odbywać Wasza uroczystość.  Za rok, czy za dwa? Latem czy zimą? Ślub w piątek czy w sobotę?
  • Określenie budżetu – uwzględniając Wasze oszczędności, dochody i inne zobowiązania przemyślcie, ile jesteście w stanie przeznaczyć na organizację ślubu i wesele. Na bieżąco monitorujcie wydatki, aby uniknąć przekroczenia przyjętego kosztorysu.
  • Wynajem sali weselnej  pod uwagę należy wziąć przede wszystkim lokalizację, wystrój, serwowane menu weselne oraz jakość obsługi. Wybierać możecie spośród wielu możliwości, w tym przepięknych miejsc zlokalizowanych w plenerze
  • formalności –   wszystko to, co jest do załatwienia przed ślubem w urzędzie stanu cywilnego lub kościele, czyli złożenie odpowiednich dokumentów  i oświadczeń
  • usługodawcy – zarezerwowanie terminu u fotografa, kamerzysty, Zespołu muzycznego lub DJ-a,
  • ubiór Państwa Młodych – dotyczy nie tylko sukni ślubnej czy garnituru, ale również obuwia, biżuterii czy ozdób
  • Dekoracje – zdecydujcie, jak chcecie udekorować miejsce ceremonii i przyjęcia oraz wybierzcie odpowiednie ozdoby i kwiaty. Możecie skorzystać z usług doświadczonego dekoratora lub florysty, który dopasuje aranżacje do tematu i kolorystyki wesela
  •  papeteria ślubna – zakup zaproszeń oraz innych dodatków np. winietek, zawieszek na alkohol, pudełka na koperty czy księgi gości weselnych
  • zakup obrączek
  •  zarezerwowanie terminu u fryzjera i kosmetyczki
  • zakup alkoholu i tortu weselnego.

Harmonogram planowania ślubu — dlaczego warto go przygotować i się go trzymać?

Przygotowanie harmonogramu to kluczowy krok, który pomaga w realizacji tego, co trzeba załatwić przed ślubem i weselem, tak by wszystko przebiegnie zgodnie z planem. Stanowi on strukturę dla całego procesu planowania, umożliwiając zidentyfikowanie wszystkich niezbędnych spraw i działań, dzięki czemu zyskacie pewność, że nie zapomnicie o żadnym, ważnym elemencie. Określenie konkretnych terminów z podziałem na to, co załatwić tydzień przed ślubem, miesiąc, pół roku czy rok pomaga uniknąć stresu i zapobiega opóźnieniom. Regularne konfrontowanie rzeczywistej sytuacji z przygotowanym planem pozwala śledzić postępy i reagować w przypadku wystąpienia komplikacji.  Lista rzeczy do przygotowania na wesele i ślub może zawierać informacje odnośnie do kosztów, co zapewnia nie tylko stały nadzór nad sprawami organizacyjnymi, ale także umożliwia kontrolowanie budżetu. Co więcej, harmonogram ułatwia komunikację między wszystkimi zaangażowanymi osobami: partnerami, świadkami czy usługodawcami co minimalizuje ryzyko wystąpienia konfliktów i niejasności.

Ślubne rozdzielenie zadań, czyli jak podzielić się obowiązkami w związku z planowaniem?

Nie ukrywamy, że lista rzeczy do załatwienia przed ślubem jest dość obszerna, dlatego istotne dla sprawnej organizacji będzie podzielenie obowiązków. Rozdysponowanie zadań to sposób na zachowanie równowagi między organizowaniem uroczystości a życiem codziennym, dzięki czemu cały proces jest doświadczeniem przyjemnym, a nie uciążliwym. Zacznijcie od określenia budżetu i Waszych priorytetów, a następnie wspólnie opracujcie harmonogram poszczególnych działań. Zastanówcie się, które z nich wymagają waszego wspólnego zaangażowania, a które jesteście w stanie wykonać samodzielnie. Możecie również poprosić o pomoc Waszych świadków lub członków rodziny. Rozdzielcie zadania na podstawie waszych umiejętności, zainteresowań i preferencji. Panie Młode mogą zająć się np. wybieraniem dekoracji, czy papeterii ślubnej a panowie zakupem alkoholu, czy rezerwacją auta do ślubu. Regularnie rozmawiajcie o postępach i sprawdzajcie, czy wszystko idzie zgodnie z planem. Dzięki temu będziecie na bieżąco ze wszystkimi zmianami i ewentualnymi problemami, które mogą się pojawić. Wspierajcie się wzajemnie radą, bądźcie otwarci na sugestie drugiej strony, a przede wszystkim cieszcie się ze wspólnego planowania najpiękniejszego dnia w życiu.

 Ważne daty do zapamiętania — urząd, kościół, sala

Zapamiętanie ważnych dat to podstawa organizowania uroczystości. Niedopilnowanie istotnych terminów, może wiązać się z przykrymi konsekwencjami, dlatego warto uwzględnić je w przygotowanym harmonogramie. Można również skorzystać z aplikacji mobilnych, posiadających pomocny system powiadomień. Poniżej przedstawiamy najważniejsze do zanotowania daty, z podziałem na poszczególne kategorie:

Urząd:

  • data pierwszej wizyty podczas, której urzędnik sporządzi zaświadczenia o braku przeciwwskazań do zawarcia małżeństwa, odbyć musi nie później niż miesiąc przed uroczystością
  • data drugiego spotkania w urzędzie podczas, którego ustalicie szczegóły przebiegu ceremonii (oprawa muzyczna, dekoracje itd)

Kościół:

  • termin spisania protokołu ślubnego
  • termin odbycia kursu przedmałżeńskiego
  • terminy trzech spotkań z poradnią życia rodzinnego
  • termin spowiedzi przedślubnej
  • termin odbycia zapowiedzi (trzy kolejne niedziele przed planowaną uroczystością)

Sala:

  • termin zapłacenia zaliczki oraz całości zobowiązania za wynajem
  • terminy zapłacenia zaliczek i zobowiązań wobec innych usługodawców
  • termin ustalania menu weselnego oraz harmonogramu wydarzenia
  • termin potwierdzenia ostatecznej listy gości

Z czym nie należy czegoś do ostatniego dnia, czyli priorytety w związku ze ślubem

Priorytety w związku ze ślubem mogą się różnić w zależności od osobistych preferencji i okoliczności, ale istnieją pewne ogólne zasady dotyczące tego, czego nie należy zostawiać na ostatnią chwilę. Nie czekajcie z rezerwacją miejsca czy terminu u usługodawców, ponieważ większość planuje swoje grafiki nawet dwa lata do przodu, a zbyt późne zainteresowanie się tym tematem może skutkować ograniczonym wyborem i możliwościami. Podobnie jest w przypadku usług fryzjerskich czy kosmetycznych – tutaj zapisy zaczynają się najczęściej na początku roku, a wolne terminy u najlepszych profesjonalistów rozchodzą się nawet w ciągu kilku godzin. Czasu wymaga również przygotowanie odpowiednich kreacji. Wiele salonów sukien ślubnych zaznacza, że nie przejmuje zleceń np. później niż 6 miesięcy przed datą uroczystości, ponieważ nie zdąży z realizacją zamówienia. Należy pamiętać, że sam wybór stylizacji to jedno, ale należy jeszcze pod uwagę wziąć przeróbki związane z dopasowaniem ubioru do sylwetki i oczekiwań Pary Młodej. Nie należy zwlekać  również z tym, co trzeba załatwić przed ślubem w kościele, ponieważ wymaga on nieco więcej przygotowań, chociażby w postaci kursu przedmałżeńskiego czy spotkań z poradnią życia rodzinnego.

Kiedy wysłać zaproszenia do gości?

Podobnie jak wy potrzebujcie czasu na przygotowanie się do tego szczególnego dnia, tak samo mogą go potrzebować Wasi gości. Jest to związane nie tylko z podjęciem decyzji o przybyciu na przyjęcie, ale również z zaplanowaniem urlopu, wyborem strojów, czy zebraniem funduszy, które zechcą Wam wręczyć w ramach prezentu. Z tego względu uznaje się, że zaproszenia ślubne i weselne powinno dotrzeć do zainteresowanych około 2-3 miesiące przed ślubem. Możecie wysłać je listem lub wręczyć osobiście, co uznaję się za najbardziej elegancką formę zaprosin. Planując rozdawanie zaproszeń, weźcie również pod uwagę termin i lokalizację uroczystości. Jeśli świętowanie odbywa się w miejscu bardzo oddalonym lub w czasie wakacyjnym warto poinformować gości z jeszcze większym wyprzedzeniem.

 

Nie czekajcie i już dziś zapoznajcie się z naszą rozbudowaną ofertą. Znajdziecie w niej m.in. kwiatowe zaproszenia ślubne klasyczne, delikatne i pełne naturalnego piękna zaproszenia ślubne ekologiczne oraz niezwykle szykowne zaproszenia ślubne glamour. Co więcej, u nas skompletujcie wszystkie niezbędne dodatki od winietek, przez podziękowania dla gości weselnych po dekoracyjne napisy lub toppery na tort.